TTArtisan 35mm T2.1 Cine Soft-Bubble czyli od miękkości do baniek mydlanych jednym ruchem dźwigni

TTArtisan 35mm T2.1 Cine Soft-Bubble to niezywkły produkt bo oznacza wejście firmy TTArtisan na rynek optyki do filmowania. Jest to pierwszy pełnoklatkowy obiektyw TTArtisan zaprojektowany z myślą o twórcach wideo i filmowcach pracujących z aparatami bezlusterkowymi. Obiektyw jest dostępny w pięciu mocowaniach: Sony E, Fujifilm X, Nikon Z, Canon RF oraz Leica L – co czyni go uniwersalnym narzędziem pracy dla szerokiego grona operatorów filmowych. Ja dzisiaj pokażę zdjęcia i filmy przykładowe wykonane wersją w mocowaniu Sony E zamocowaną przez adapter na pełnoklatkowym bezlusterkowcu Nikon Zf. Odsyłam też do wpisu ze zdjęciami i filmami zrobionymi przez Roberta.

TTArtisan 35mm T2.1 Cine Dsc4861

Muszę przyznać, że obiektyw TTArtisan 35mm T2.1 Cine Soft-Bubble znacznie lepiej się prezentuje na Nikonie Zf niż na bezlusterkowcach Sony ze względu na ponadczasowy, wintydżowy design typowy dla optyki filmowej. A jaki jest Zf każdy widzi. To zacne połączenie.

TTArtisan 35mm T2.1 Cine Dsc4694
TTArtisan 35mm T2.1 Cine Dsc4786

TTArtisan 35mm T2.1 Cine Soft-Bubble

Nowy obiektyw TTArtisan 35mm T2.1 Cine Soft-Bubble wyróżnia się możliwością kontroli charakteru rozmycia tła (bokeh) – dzięki specjalnemu przełącznikowi znajdującemu się na obiektywie, użytkownik może wybrać pomiędzy trybem „Soft” (dla naturalnego, gładkiego rozmycia) a trybem „Bubble”, który nadaje ujęciom charakterystyczny, artystyczny efekt z wyraźnymi „bańkami” w tle. Co istotne, oba tryby różnią się minimalną odległością ostrzenia – w trybie „Soft” można ostrzyć już od 28cm, natomiast tryb „Bubble” zaczyna się od 55cm. Tu jednak łyżka dziegciu w beczce miodu: pełna zmiana charakteru nieostrości wiąże się z koniecznością całkowitego przeostrzenia bo tam, gdzie w trybie Soft jesteśmy na 40 cm, w trybie „Bubble” jesteśmy już w nieskończoności.

TTArtisan 35mm T2.1 Cine Dsc4807

To jest nieco uciążliwe, ale zrozumiałe, bo zmiana charakteru nieostrości wiążę się ze zmianą korekcji aberracji sferycznej poprzez ruch dedykowanej soczewki a to zmienia całkowicie płaszczyznę ogniskowania. Nawet takie obiektywy jak Nikkory serii DC (Defocus Control) dające kontrolę nad rozostrzeniem poprzez zmianę charakteru aberracji sferycznej, wymagają przeostrzenia po każdej zmianie pozycji pierścienia regulującego charakter nieostrości przed lub za płaszczyzną ostrości.

TTArtisan 35mm T2.1 Cine Dsc4938

TTArtisan 35mm T2.1 Cine Soft-Bubble został zaprojektowany z myślą o profesjonalnym wykorzystaniu – wyposażono go w standardowe zębatki, które pozwalają na płynne działanie z systemami Follow Focus, zarówno ręcznymi, jak i silnikowymi. To niezwykle istotne dla operatorów, którzy potrzebują precyzyjnej kontroli ostrości podczas pracy na planie. W konstrukcji optycznej zastosowano również soczewki o wysokim współczynniku załamania światła (High Index Glass), co poprawia jakość obrazu poprzez redukcję aberracji i zwiększenie kontrastu – zwłaszcza przy w pełni otwartej przysłonie.

TTArtisan 35mm T2.1 Cine Dsc4749

Wrażenia

Muszę przyznać, że świetnie mi się pracowało zestawem TTArtisan 35mm T2.1 Cine Soft-Bubble + Nikon Zf. Stylistycznie są dopasowane, cudowna matryca Nikona o umiarkowanej rozdzielczości 24 Mpix wydaje się stworzona do współpracy z tym obietywem a ponadto Zf ma bardzo dobre wspomaganie ręcznego ustawiania ostrości zarówno przy fotografowaniu jak i filmowaniu. Słowem to była fajna przygoda a jak już mówiłem jedyny zgrzyt w użytkowaniu obiektywu polega na tym, że zmiana charakteru nieostrości z „Soft” na „Bubble” wiąże się z koniecznością ciągłego korygowana ustawienia ostrości. Jednak jeśli taka jest cena za to, że możemy jednym ruchem dźwigni zmienić całkowicie charakter nieostrości, jestem gotów ją zapłacić. Tym bardziej, że cena jak za obiektyw przystosowany od razu do filmowania jest bardzo przystępna.

TTArtisan 35mm Cine 2

Specyfikacja techniczna TTArtisan 35mm T2.1 Cine Soft-Bubble

Ogniskowa: 35mm,

Maksymalna przysłona: T2.1,

Minimalna przysłona: T22,

Format: Full Frame (pełna klatka),

Kąt widzenia: 63°,

Konstrukcja optyczna: 10 elementów w 7 grupach,

Liczba listków przysłony: 11,

Najkrótsza odległość ostrzenia: Tryb „Soft”: 0,28m,  Tryb „Bubble”: 0,55m,

Mocowania: Sony E / Fujifilm X / Nikon Z / Canon RF / Leica L,

Ręczne ostrzenie (MF),

Zębatki kompatybilne z systemami Follow Focus,

Soczewki High Index (wysoki współczynnik załamania światła),

Gwint na filtr: 82mm,

Waga: ok. 669–735g.

TTArtisan 35mm T2.1 Cine Dsc4839

Galeria zdjęć zmniejszonych do 2000 pikseli na dłuższym boku.

Galeria zdjęć wykonanych pełnoklatkowym bezlustrerkowcem Nikon Zf i obiektywem TTArtisan 35mm T2.1 Cine Soft-Bubble. Zdjęcia zostały wykonane w formacie RAW, i przekonwertowane z minimalną obróbką do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw oraz zmniejszoneh to 2000 pikseli na dłuższym boku.

Galeria zdjęć 1:1

Galeria czterech zdjęć wykonanych pełnoklatkowym bezlustrerkowcem Nikon Zf i obiektywem TTArtisan 35mm T2.1 Cine Soft-Bubble . Zdjęcia zostały wykonane w formacie NEF i przekonwertowane z minimalną obróbką do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw. Poniżej znajdziesz linki do 4 zdjęć w pełnej rozdzielczości (1:1):

TTArtisan 35mm T2.1 Cine Dsc4747

Film przykładowy wykonany obiektywem TTArtisan 35mm T2.1 Cine Soft-Bubble na pełnoklatkowym bezlusterkowcu Nikon Zf

Zdjęcia zdjęciami ale w końcu to jest obiektyw zaprojektowany przede wszystkim do filmowania. Zatem przedstawiam krótki klip filmowy złożony z dwóch ujęć wykonanych w trybie slo-mo pokazujący możliwości zastosowań tej optyki do kręcenia filmów.

Sprzęt wykorzystany do wykonania zdjęć i filmów testowych

Sprzęt omawiany w tekście znajdziesz w sklepie InterFoto.eu:

Obiektyw TTArtisan 35mm T2.1 Cine Soft-Bubble

Pełnoklatkowy bezlusterkowiec Nikon Zf

Adapter Sony E-Nikon Z

TTArtisan 35mm T2.1 Cine Dsc4934