TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2X FujiFilm GFX to konstrukcja, która na europejskim rynku pojawiła się całkiem niedawno w związku z faktem, że firma TTArtisan zaprzestała produkcji niezbyt udanego szkła TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2x Tilt-Shift, a jak wiemy rynek nie lubi pustki więc firma musiała wypuścić na rynek (co najmniej) pełnoklatkowy obiektyw, który wypełni lukę w kategorii macro.
Okazało się, że jak to często ostatnio w przypadku firmy z Chin bywa obiektyw TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2X FujiFilm GFX jest w stanie pokryć odrobinę więcej, niż pełna klatka i zaowocowało to faktem, iż szkiełko to natywnie występuje w mocowaniu GFX. W związku z tym, że mamy okazję podłączyć to szkiełko bezpośrednio do aparatu to wybrałem sprzęt bardzo popularny, a także przystępny cenowo, czyli FujiFilm GFX 50S II, a rezultaty tego spotkania będziemy mogli wspólnie obejrzeć i przeanalizować.

Jeśli chodzi o jakość wykonania to TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2X FujiFilm GFX jest tym samym czym był jego poprzednik z tym, że został pozbawiony niechlubnego Tilt-Shift’a, który wiele odbierał tej konstrukcji. Zatem mamy tu do czynienia z bardzo dobrej jakości materiałami, z którymi obcowanie to czysta przyjemność. Wszelkie nastawy działają w bardzo przyjemny i satysfakcjonujący sposób, a przy tym, co najważniejsze pozwalający na wymaganą przy takiej ogniskowej i przy tego typu obiektywie precyzję.
Jak wiemy TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2X FujiFilm GFX z samej nazwy jest obiektywem dedykowanym typowo do macro i pozwalać ma na uzyskiwanie 2-krotnych powiększeń. Jak już wielokrotnie udowadniałem nie znam się kompletnie na macro fotografii, ale lubię zbliżenia i eksplorowanie, więc dziarsko zacząłem się nim bawić korzystając tylko i wyłącznie z maksymalnego otworu przysłony, chociaż być może specjaliści zrobiliby i radzili inaczej.

W przypadku użycia obiektywu TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2X FujiFilm GFX w pełni otwartego szkło odwdzięczy się nam naprawdę pięknym rysunkiem, który realnie może się bardzo podobać i chociaż użycie go na maksymalnym powiększeniu, z ręki w pełni otwarty może wydawać się karkołomnym zadaniem to w połączeniu z cięższym aparatem FujiFilm GFX 50S II nie stanowi większego problemu, a wystarczy tylko odrobina praktyki, by stać się poszukiwaczem detalu, struktur i innych kropel abstrakcyjnych wzorów czy co tam jeszcze miłośnicy macro lubią fotografować.

Oczywiście TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2X FujiFilm GFX to szkiełko, które nie jest pozbawione wad i jedną z nich i chyba najbardziej zauważalną jest wyraźne, specyficzne, nieprzyjemne flarowanie, a także spadek kontrastu fotografowanych obiektów. Co ciekawe ostrość w przypadku pełnej dziury jest na naprawdę wysokim poziomie, a szczególnie biorąc pod uwagę fakt że korzystamy z dosyć wymagającej matrycy FujiFilm GFX 50S II. Obiektyw aberruje w stopniu średnim, ale jest to na tyle marginalne, że nie rzuciło mi się zbytnio w oczy.

Teraz czas na to co jest chyba największą skazą w przypadku tego obiektywu i wiele osób zdecyduje się przejść obok niego obojętnie i zrezygnuje z jakiejkolwiek formy zakupu i interakcji z tym szkłem (niesłusznie!). Mianowicie TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2X FujiFilm GFX na matrycy GFX’a na maksymalnym zbliżeni winietuje i to całkiem sporo. Oczywiście producent tego nie ukrywa i komunikuje o tym bardzo wyraźnie. Tak samo wyraźnie jak widoczna winieta w każdym rogu. Nie traktowałbym tego jako czynnik eliminujący, ale jednak trochę rzuca się to w oczy i jest jak malutka zadra pod paznokciem. Winieta nie występuje w zauważalnym stopniu, gdy pracujemy w zakresach dalszych, niż 1 metr.

Galeria zdjęć przykładowych 2000px wykonanych obiektywem TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2X FujiFilm GFX oraz aparatem FujiFilm GFX 50S II
Zdjęcia 1:1 do pobrania wykonane obiektywem TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2X FujiFilm GFX oraz aparatem FujiFilm GFX 50S II
Reasumując obiektyw TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2X FujiFilm GFX to kawał całkiem dobrego szkiełka, które możemy podłączyć do dowolnego GFX’a i cieszyć się bardzo przyjemnymi rezultatami, ale niestety używanie go w skrajnej pozycji, czyli z maksymalnym powiększeniem skutkuje niemożliwością wykorzystania pełni możliwości matrycy i jest trochę nieprzydane. No chyba, że determinuje to nasz pomysł, wizja artystyczna lub inne potrzeby wtedy TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2X FujiFilm GFX nada się idealnie i zaoferuje ciekawy obrazek z gratisem w postaci winietki.