TTArtisan 90mm F1.25 na Nikon Z6: zwierzę nocy

TTArtisan 90mm F1.25 to jeden z naszych ulubionych obiektywów a jego popularność wśród fotografów potwierdza trafność wrażenia, jakie na nas zrobiła ta optyka. Od chwili premiery wielokrotnie go testowaliśmy i zabieraliśmy na różne wyprawy fotograficzne dzieląc się z Wami spostrzeżeniami i oczywiście piktoralnymi efektami tych peregrynacji. Zdjęcia z tego obiektywu regularnie pojawiają się na naszym blogu, jak choćby w tym wpisie z marca 2023 roku. Tym razem z jeszcze większą przyjemnością zabrałem na kilka dni limitowaną wersję tytanową, którą założyłem na pełnoklatkowego bezlusterkowca Nikon Z6 przy pomocy adaptera TTArtisan Leica M – Nikon Z.

Nocturnal animal

TTArtisan jest tak jasny, że można nim robić zdjęcia z ręki w prawie zupełnej ciemności i dlatego nazwałem go zwierzęciem nocy, w oczywisty sposób nawiązując do filmu Zwierzęta Nocy z roku 2016 w reżyserii Toma Forda. Tytuł oryginalny filmu to Nocturnal Animals, no a skoro tak, to aż się prosi, aby porozmawiać o nokturnach. Bo „dziewięćdziesiątka-jeden-dwadzieścia pięć” ze stajni TTArtisan jest obiektywem nokturnowym w sensie whistlerowskim. Mam na myśli amerykańskiego malarza, który nazywał się James Abbot McNeill Whistler.

Wielu z Was może kojarzyć nazwisko tego malarza z filmu z roku 1997 Jaś Fasola: Nadciąga totalny kataklizm w reżyserii Mela Smitha, w którym rzeczony Jaś Fasola nieumyślnie niszczy obraz Kompozycja w szarości i czerni nr 1: Portret matki artysty znany pod potocznym tytułem jako Matka Whistlera.

Matka Whistlera James Abbot McNeill Whistler
Matka Whistlera – James Abbot McNeill Whistler

Gwoli przypomnienia, do muzeum sztuki nowoczesnej w Los Angeles zostaje przywieziony cenny obraz a dyrekcja prosi zaprzyjaźnioną londyńską galerię o przysłanie specjalisty, który ma uświetnić ceremonię odsłonięcia obrazu. Dyrektor londyńskiej galerii proponuje Jasia Fasolę (granego przez Rowana Atkinsona), a pracownicy zgadzają się ochoczo, bo Jaś Fasola to niezbyt rozgarnięty i kłopotliwy kustosz i wszyscy chcą się go pozbyć. Fasola w Los Angeles zostaje przyjęty jak prawdziwy profesor sztuki, a jego dziwne zachowanie początkowo uważa się za niegroźne wybryki ekscentrycznego uczonego. Fasola przypadkowo niszczy Matkę Whistlera i aby ratować sytuację w miejsce oryginału wkleja reprodukcję z plakatu, a zniszczony obraz zabiera do domu.

Ale James Abbot McNeill Whistler to znacznie więcej niż autor Portretu matki artysty wzmiankowany w szalonej komedii. To autor wspaniałych nokturnów czyli obrazów przedstawiających sceny nocne. Nie bez kozery Whistler nazywany był królem nokturnu. Wiele spośród jego obrazów ma tytuł Nokturn zazwyczaj uzupełniony nazwami dwóch barw i miejsca, na przykład Nokturn w błękicie i zieleni lub Nokturn: szarość i złoto – Most Westminsterski czy Nokturn w szarości i złocie – Śnieg w Chelsea. Whistler nasycał swoje nokturny paletą pokrewnych kolorów, bo na przekór naszej wiedzy na temat działania wzroku w ciemności zauważył, że o zmroku wciąż otaczają nas kolory roztapiające się stopniowo w szarości.

Nokturn w szarości i złocie: śnieg w Chelsea - James Abbot McNeill Whistler
Nokturn w szarości i złocie: śnieg w Chelsea – James Abbot McNeill Whistler

Po raz kolejny przekonałem się, że supejasna dziewięćdziesiątka TTArtisana to optyka wybitna. Przy pełnym otworze przysłony – a tak najbardziej lubię jej używać – jest wystarczająco ostra w środku kadru a nieostrości w tle są bajkowe. To wszystko daje niezwykłą separację głównego obiektu od tła i wrażenie trójwymiarowości obrazu oraz malarskości dalszych planów. Oczywiście jest to obiektyw do wielu gatunków zdjęć wykonywanych o każdej porze ale jest wprost stworzony do zdjęć nocnych czyli kreowania fotograficznych nokturnów, bo to prawdziwe zwierzę nocy.

TTArtisan 90mm F1.25: specyfikacje

  • Ogniskowa: 90 mm,
  • Kąt widzenia: 27 stopni (na pełnej klatce),
  • Zakres przysłon: 1.25 – 16,
  • Liczba listków przysłony: 10,
  • Konstrukcja optyczna: 11 soczewek w 7 grupach,
  • Ustawianie ostrości: ręczne,
  • Minimalna odległość ustawiania ostrości: 1 m,
  • Wymiary: 82 mm x 97 mm (średnica x długość),
  • Średnica mocowania filtrów: 77 mm,
  • Mocowanie: Leica M.

Galeria zdjęć przykładowych z TTArtisan 90mm F1.25

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem TTArtisan 90mm F1.25 zamocowanym na pełnoklatkowym bezlusterkowcu Nikon Z6 przy pomocy adaptera TTArtisan Leica M – Nikon Z. Zdjęcia zostały wykonane w formacie RAW, przekonwertowane z minimalną obróbką do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do 2000 pix na dłuższym boku.

Zdjęcia dzienne

Nokturny (zdjęcia nocne)

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Zdjęcia przykładowe zostały wykonane sprzętem dostępnym w InterFoto.eu:

Obiektyw TTArtisan 90mm F1.25

Pełnoklatkowy bezlusterkowiec Nikon Z6

Adapter TTArtisan Leica M – Nikon Z

TTArtisan 90mm F1.25 Main 1

Dostępne mocowania

Obiektyw TTArtisan 90mm F1.25 jest dostępny od ręki w salonie fotograficznym InterFoto.eu na ul. Targowej 20A. Można go także go kupić w sklepie internetowym InterFoto.eu. Dostępne są następujące mocowania:

Zapraszamy na testy. Przyjedź do nas i podłącz aparat do swojego body. Wykonaj na miejscu zdjęcia testowe!

InterFoto.eu jest wyłącznym dystrybutorem marki TTArtisan na Polskę

Certyfikat Wyłącznego Dystrybutora Sprzętu marki TTArtisan na Polskę na rok 2023