TTArtisan bokeh: 2 oblicza nieostrości i lustrzanki Pentax

TTArtisan bokeh to już nieomal temat na rozprawę doktorską, bo firma uczyniła z optyki generującej ciekawe nieostrości coś w rodzaju swojego tour de force. Można wręcz powiedzieć, że projektowanie obiektywów z myślą o nieostrościach jakie zaoferują to część DNA firmy TTArtisan. I z godną podziwu konsekwencją firma wypuszcza kolejno obiektywy wzorowane na klasycznych konstrukcjach, których celem jest dostarczanie fotografom wymarzonego bokeh w cenach znacznie niższych niż te, za które na aukcjach sprzedawane są pierwowzory.

TTArtisan Bokeh 75mm F1.5 Botar Replica Pentax Kp 4
TTArtisan 75mm F1.5 Biotar Replica M42 + Pentax KP

Postanowiłem porównać nieostrości generowane przez dwa obiektywy TTArtisan wykonując podobne kadry obiektywem TTArtisan 75mm F1.5 Biotar Replica M42 założonym na lustrzankę niepełnoklatkową Pentax KP oraz obiektywem TTArtisan M 100mm F2.8 Bubble Bokeh założonym na pełnoklatkową lustrzankę Pentax K-1. Sens takiego porównania dodatkowo wynika stąd, że kąt widzenia obiektywu 75mm na matrycy formatu APS-C (Pentax Kp) jest zbliżony do kąta widzenia obiektywu 100 mm na matrycy pełnoklatkowej (Pentax K-1). Uznałem, że skoro mam obydwa obiektywy, spróbuję porównać bokeh wirujące z bańkowym tym samym przyczyniając się do rozwoju wiedzy o TTArtisan bokeh.

TTArtisan-Bokeh-100mm-F2.8-Bubble-Bokeh-Pentax-K-1_69
TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 +  Pentax K-1

TTArtisan bokeh na dwa sposoby

Aby być precyzyjnym, TTArtisan produkuje trzy modele obiektywów, które wyróżnia generowanie odlotowego bokeh: TArtisan 250mm F5.6 Reflex M42 Donut Bokeh, TTArtisan M 100mm F2.8 Bubble Bokeh, TTArtisan 75mm F1.5 Biotar Replica M42, tworzące kolejno obwarzankowe, bańkowe i wirujące bokeh. Ze względu na kompletnie odmienną genezę tworzenia bokeh i ogniskową, nie dodałem do porównania pierwszego z wymienionych wyżej obiektywów. Ale dwie portretówki to już niezła podstawa do porównań TTArtisan bokeh.

TTArtisan Bokeh 75mm F1.5 Botar Replica Pentax Kp 106
TTArtisan 75mm F1.5 Biotar Replica M42 + Pentax KP

Specyfikacja TTArtisan 75mm F1.5 Biotar Replica M42

  • Ogniskowa: 75mm
  • Maksymalna przysłona: F1.5
  • Minimalna przysłona: F16
  • Przeznaczenie: Pełna klatka, ale sprawdzi się również na APS-C, i średnim formacie (44x33mm)
  • Kryje nieskończoność: TAK
  • Metoda ustawiania ostrości: MF
  • Średnica mocowania filtra: 58mm
  • Liczba listków przysłony: 13
  • Minimalna odległość ostrzenia: 0.75m
  • Kąt widzenia: 32°
  • Bokeh: „Swirly Bokeh”
  • Mocowanie obiektywu: Gwint M42
  • Konstrukcja optyczna: 6 soczewek w 4 grupach
  • Waga: około 562g
TTArtisan Bokeh 100mm F2.8 Bubble Bokeh Pentax K 1 89

TTArtisan M 100mm F2.8 Bubble Bokeh: specyfikacje

  • Ogniskowa: 100mm.
  • Zakres wartości przysłony: F2.8-F22.
  • Pierścień ustawiania przysłony.
  • Pierścień ręcznego ustawiania ostrości.
  • Przysłona złożona z 13 listków.
  • Minimalna odległość ustawiania ostrości: 90cm.
  • Rozmiar filtra: 49mm.
  • Budowa: 3 soczewki w 3 grupach.
  • Kąt widzenia: 24 stopnie.
  • Wymiary: 59x98mm
  • Waga: około 307g.
  • Mocowanie: Leica M
TTArtisan Bokeh 100mm F2.8 Bubble Bokeh Pentax K 1 94
TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 +  Pentax K-1

TTArtisan bokeh – ale dlaczego Pentax?

Obiektyw TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 jest produkowany w dwóch mocowaniach: Leica M i M42 a obiektyw TTArtisan 75mm F1.5 Biotar Replica M42 występuje wyłącznie w mocowaniu M42. Ja wziąłem do testu obydwa obiektywy z mocowaniem M42 a gdy mówimy M42, nasze myśli kierują się od razu w stronę firmy Asahi Optical Co. i marki Pentax.

TTArtisan Bokeh 75mm F1.5 Botar Replica Pentax Kp 103
TTArtisan 75mm F1.5 Biotar Replica M42 + Pentax KP

Firma Asahi Optical Co. znana potem pod marką Pentax stworzyła chyba najlepszy system lustranek z wymiennymi obiektywami oparty o wprowadzone przez Zeissa w roku 1949 mocowanie gwintowe M42. Sukces systemu był tak wielki, że z czasem mocowanie M42 zaczęto nazywać „Pentax screwmount” (gwint Pentaxa). Pentax korzystał z mocowania M42 w latach 1957-1976 i dla miłośników starego sprzętu system z „gwintem Pentaxa” stanowi znakomite wprowadzenie w świat analogowej fotografii.

Po wprowadzeniu bagnetu K w roku 1975, Pentax zadbał o stworzenie adaptera umożliwiającego korzystanie z obiektywów z gwintem M42 na nowych korpusach. Oryginalny adapter jest łatwy do wyjęcia z bagnetu K, podczas gdy późniejsze adaptery M42-Pentax K wymagają użycia niewygodnego klucza do demontażu. I właśnie tego oryginalnego adaptera użyłem do zamocowania obiektywu TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 na korpusie  Pentax K-1 a obiektywu TTArtisan 75mm F1.5 Biotar Replica M42 na korpusie Pentax KP, bo ze względów historycznych właściwe miejsce obiektywów z gwintem Pentax jest właśnie na lustrzankach z bagnetem K.

TTArtisan Bokeh 100mm F2.8 Bubble Bokeh Pentax K 1 5
TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 +  Pentax K-1

TTArtisan bokeh: zdjęcia do porównania

Poniżej zamieszczam pary zdjęć wykonanych testowanymi obiektywami w różnych sytuacjach oświetleniowych przy czym zawsze zdjęcie lewe jest wykonane parą TTArtisan 75mm F1.5 Biotar Replica M42 + Pentax KP a prawe zdjęcie jest wykonane parą TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 +  Pentax K-1. To pomoże Ci zdecydować, które TTArtisan bokeh bardziej Ci odpowiada w zależności od sytuacji.

Sprzęt wykorzystany do zrobienia zdjęć przykładowych

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych jest dostępny w sklepie InterFoto.eu.

Obiektyw TTArtisan M 100mm F2.8 Bubble Bokeh

Obiektyw TTArtisan 75mm F1.5 Biotar Replica M42

Pełnoklatkowa lustrzanka cyfrowa Pentax K-1

Niepełnoklatkowa lustrzanka cyfrowa Pentax KP

Adapter K/M42

TTArtisan Bokeh 75mm F1.5 Botar Replica Pentax Kp 92
TTArtisan 75mm F1.5 Biotar Replica M42 + Pentax KP

Jesteś aktywnym i uznanym fotografem, jesteś zainteresowany przetestowaniem tych obiektywów?
Napisz do nas na adres marketing@interfoto.eu. W wiadomości e-mail zamieść linki do Twojej aktywności na social mediach.