Olympus OM-D E-M1 to dziesięciolatek, z którym nigdy wcześniej się nie zetknąłem. We trójkę z Tomkiem i Robertem sprawdzamy w praktyce jak obiektyw, który w tym roku jest hitem sprzedażowym, czyli TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh, spisuje się na różnych systemach lustrzanek i bezlusterkowców i na matrycach różnych formatów. Tym razem postanowiliśmy przestrzelać ten obiektyw w mocowaniu M42 na aparacie systemu micro 4/3 i wybór padł na nieco leciwy model Olympus OM-D E-M1.
Jakie artykuły ze zdjęciami przykładowymi powstały do tej pory z obiektywu TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh?
- TTArtisan M 100mm F2.8 Bubble Bokeh z Leica M-P Typ 240: nadal lubię bańki ale mam na pieńku z ikoną niemieckiego sprzętu foto (wersja obiektywu z mocowaniem Leica M)
- Fujifilm X-T4 okołoświąteczne zdjęcia przykładowe z TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 – 2023
- APS-C Canon EOS 700D i TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 – świetnie się to razem spisuje
- Festiwal Fotoforma 2023 – galeria zdjęć przykładowych z drugiego dnia festiwalu na obiektywie TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 w asyście Canon EOS 5D Mark IV
- TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 i Pentax K-1 II: para idealna
- TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 jako zwykła “setka”: zdjęcia przykładowe
- Bubble Bokeh TTArtisan 100mm F2.8 versus Trioplan 100mm F2.8: porównanie na Fujifilm X-T5
- Filmowy look: TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 i URSA Mini Pro 12K
- Bąbelkowy zawrót głowy, czyli TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 na średnim-formacie FujiFilm GFX 50S
- TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 na lustrzance cyfrowej Nikon D800 z adapterem z soczewką K&F Concept – zdjęcia przykładowe
- TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 potrafi również robić bardziej kolorowe zdjęcia – zdjęcia przykładowe na Sony A9 II
- TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 – zdjęcia przykładowe nocą na Sony A9 II
- TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 – pierwsze zdjęcia przykładowe – dzień
Jak widać do tej chwili przygotowaliśmy zdjęcia przykładowe na aparatach:
- Lustrzanka cyfrowa Canon APS-C.
- Lustrzanka cyfrowa Canon Full Frame.
- Lustrzanka cyfrowa Nikon Full Frame.
- Bezlusterkowiec Nikon Full Frame.
- Bezlusterkowiec Sony Full Frame.
- Lustrzanka cyfrowa Pentax Full Frame.
- Średnioformatowy bezlusterkowiec Fujifilm GFX.
- Bezlusterkowiec Fujifilm z matrycą formatu AP-C.
- Dalmierzowy aparat cyfrowy Leica Full Frame
Olympus OM-D E-M1
Dzisiaj dodaję zdjęcia zrobione bezlusterkowcem z matrycą systemu micro 4/3. Olympus OM-D E-M1 to staruszek, ale nader żwawy. Nie mam praktycznie żadnego doświadczenia z systemem micro 4/3 ale Olympus OM-D E-M1 bardzo mile mnie zaskoczył. Solidnością korpusu, dobrą ergonomią. logicznym rozwiązaniem pod względem kontrolek i menu, rozpiętością możliwości i dobrym wspomaganiem ręcznego ustawiania ostrości. Matryca nieco odstaje od tego do czego przyzwyczaiły mnie najnowsze sensory – szczególnie pełnoklatkowe – ale przy czułości bazowej ISO 200, przy której robiłem wszystkie zdjęcia nie jest źle. Dodam, że mogłem korzystać z bazowej czułości tylko dlatego, że całość materiału fotograficznego została zrobiona ze statywu.
TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 na matrycy systemu micro 4/3
I tu dochodzę do finalnego wniosku płynącego z mojej przygody fotograficznej polegającej na testowaniu mariażu obiektywu TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh,i bezlusterkowca Olympus OM-D E-M1. Jak wiadomo aparaty systemu micro 4/3 mają matryce cztery razy mniejsze od pełnej klatki. A to sprawia, że obraz z obiektywu zostaje mocno obcięty i TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh ma na aparacie Olympus OM-D E-M1 taki kąt widzenia jak optyka o ogniskowej 200mm na matrycy pełnoklatkowej. I tu mam pewien dylemat.
Oczywiście bańki powstają takie, jak trzeba i czasem węższy kadr się przydaje do zbliżeń małych obiektów, ale z drugiej strony do niektórych zastosowań kadr jest zbyt wąski. Dla mnie ten obiektyw kojarzy się z tym polem widzenia jakie daje na pełnej klatce i o ile na matrycy formatu APS-C obcięcie części obrazka nie jest tak bardzo odczuwalne to na matrycy aparatów systemu micro 4/3 robi się nieco ciasno – i to dosłownie, bo gdy fotografowałem w pokoju domek z piernika z punktami światła znajdującymi się w pewnej odległości za płaszczyzną ostrości, zaczęło mi brakować „odejścia” i musiałem otworzyć drzwi i fotografować ze statywu znajdującego się już w korytarzu.
Galeria zdjęć przykładowych
Zdjęcia przykładowe zostały zrobione obiektywem TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 i aparatem Olympus OM-D E-M1. Zdjęcia zostały wykonane w formacie RAW a następnie wywołanie do formatu jpeg w aplikacji Adobe Camera Raw i zmniejszone do 2048 pikseli na dłuższym boku.
Sprzęt wymieniony w tekście
Sprzęt wymieniony w tekście jest dostępny w sklepie InterFoto.eu:
Obiektyw TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42
Obiektyw TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh Leica M
Bezlusterkowiec systemu micro 4/3 Olympus OM-D E-M1