TTArtisan M 28mm F5.6: prawdziwy rarytas dla miłośników stylu vintage w nowym wydaniu. TTArtisan M 28mm F5.6 to przypominający z wyglądu obiektyw Leica Summaron-M 28mm F5.6 z roku 1955 nowy produkt firmy TTArtisan mającej siedzibę w mieście Shenzhen, stanowiącym część około 100-milionowej metropolii Delta Rzeki Perłowej, Podobieństwo jest jednak powierzchowne ponieważ wewnątrz czai się nowa konstrukcja optyczna, ale ergonomia, mechanika i sprzężenie z dalmierzem wykazuje silne Leikowskie korzenie. Przyjrzymy się pracy tego obiektywu na bezlusterkowcu Nikon Z6.
TTArtisan M 28mm F5.6: dane techniczne
Producent | TTArtisan |
Model | 28 mm f/5.6 Leica M |
Typ obiektywu | Szerokokątny stałoogniskowy |
Ogniskowa | 28mm |
Jasność | F5.6 |
Pole widzenia | 72 o |
Minimalna odległość ostrzenia | 1 m |
Maksymalne powiększenie | 0.03x |
Najmniejsza wartość przysłony | 22 |
Liczba listków przysłony | 6 |
Ustawianie ostrości | Ręczne |
Konstrukcja | 7 soczewek w 4 grupach |
Średnica mocowania filtra | 37 mm |
Tryb makro | Nie |
Stabilizacja | Nie |
Dostępne mocowania | Leica M / VM-Mount |
Wymiary | 51 x 19 mm |
Waga | 151 g |
TTArtisan M 28mm F5.6: subiektywnie o mechanice i ergonomii
Często w suchy sposób opisuję mechanikę i ergonomię obiektywów ale tym razem będzie bardziej subiektywnie, szczególnie jeśli chodzi o konstrukcję mechaniczną i ergonomię. Osłona przeciwsłoneczna w stylu retro niewątpliwie wygląda super i elegancko na obiektywie, ale po pierwsze niespecjalnie zauważyłem żeby była skuteczna. W sytuacjach gdy światło tylne spoza kadru powoduje zaświetlenie założenie osłony niczego nie zmienia. Po drugie, mocowanie poprzez dokręcenie śrubki jest nieco niewygodne a trzeba to działanie często powtarzać, bo po założeniu osłony nie można korzystać z dekielka. Zatem bardzo szybko przestałem w ogóle korzystać z osłony.
Fajne bo niewielkie gabaryty mają swoją cenę: na obiektywie TTArtisan M 28mm F5.6 jest niewiele miejsca, a trzeba tam było upchać pierścień przysłon i ostrzenia. Jest ciasno, ale da się pracować chociaż na początku trudno zlokalizować pierścienie nie patrząc na obiektyw. Pierścień przysłon ma skrzydełka, które ułatwiają jego rozpoznanie „na oślep” i obrót. Zaskoki są na pełnych wartościach a pozycji jest niewiele ze względu na to, że obiektyw jest ciemny: F5.6-F8-F11-F16-F22. Bardzo wygoda jest dźwignia zmiany odległości a na krańcach zakresu są ograniczniki. Blokada w nieskończoności może spodobać się miłośnikom astrofotografii, ale nie jestem jej wielbicielem w większości innych gatunków fotografii.
Jeszcze mniej podoba mi się minimalna odległość fotografowania 1 metr – przy tej ogniskowej to naprawdę kiepsko. Tubus nieco się wysuwa przy zmianie ustawienia ostrości. Na tylnej części tubusu wygospodarowano miejsce na skalę głębi ostrości. Jednym z powabów obiektywu jest jego miniaturowość i założony przez adapter na aparat Nikon Z6 wygląda nieco groteskowo, ale to nie obiektyw jest za mały lecz aparat jest za duży. Po raz pierwszy żałowałem, że nie mam aparatu Leica. Tam obiektyw jest jak najbardziej na swoim miejscu.
TTArtisan M 28mm F5.6: obiektywnie o optyce
Kompaktowe obiektywy zazwyczaj mają spore winietowanie i TTArtisan M 28mm F5.6 nie stanowi wyjątku. Przy pełnej dziurze mocno winietuje, ale jest to poziom typowy dla tego rodzaju optyki niezależnie od ceny. Na brzegach pojawia się delikatny niebieskawy zafarb. Ostrość centralna jest bardzo dobra już przy F5.6, obszary położone nieco dalej od środka kadru są dobre od F8, natomiast brzegi w miarę doganiają resztę kadru pod względem ostrości przy F11.
Jak w przypadku większości obiektywów przy fotografowaniu pod światło można znaleźć taką pozycję źródła światła świecącego spoza rogów kadru, przy której pojawia się ostra flara i duszki; zazwyczaj zmiana kadru może temu zaradzić. W określonych sytuacjach nawet przy założonej osłonie przeciwsłonecznej tylne światło może spowodować spadek kontrastu na większości powierzchni kadru. Na krawędziach widać nieco aberracji komatycznej, ale przymknięcie do F8 znacznie poprawia sytuację.
Obiektyw wykazuje niewielką i łatwą do poprawienia w postprodukcji dystorsję beczkowatą. Połączenie ogniskowej 28mm, maksymalnego otworu przysłony F5.6 i minimalnej odległości fotografowania 1 metra nie sprzyja rozmyciu tła i generowaniu czegoś na kształt bokeh. Obiektyw ma tylko 6 ale za to zaokrąglonych listków przysłony i uzyskanie efektu gwiazdki jest niezwykle trudne Poprzeczna jak i podłużna aberracja chromatyczna jest prawie nieobecna.
Moim zdaniem
Jeśli ktoś dysponujący niewielkim budżetem pragnie założyć naleśnikowy pełnoklatkowy obiektyw szerokokątny na aparat Leica lub – poprzez adapter – na bezlusterkowca ten dobrze trafił. TTArtisan M 28mm F5.6 to rozsądna alternatywa dla 10 razy droższego Summarona. Standard wykonania jest wysoki, łącznie z metalową osłoną przeciwsłoneczną oraz metalowymi deklami, natomiast przeszkadza mi blokada ustawienia ostrości w nieskończoności i minimalna odległość ostrzenia 1 metr.
Ostrość jest świetna w środku kadru, ale na krawędziach widać jej wyraźny spadek. Kontrast jest wysoki, a barwy zdjęć nasycone. Winietowanie jest spore natomiast dystorsja i aberracje chromatyczna są dobrze skorygowane;. Efekt gwiazdki po przymknięciu trudno uzyskać a przy zdjęciach pod światło trzeba uważać na flarę, duszki i spadek kontrastu.
Od strony mechaniki, ergonomii i kosmetyki dostajemy niezły zamiennik obiektywu Leica, ale obrazek z TTArtisana bardziej przypomina ten z nowoczesnej optyki niż z optyki vintage. TTArtisan M 28mm F5.6 to dobra furtka do prawdziwej fotografii ulicznej za niewielkie pieniądze, a od strony designu prawdziwa gratka dla hipsterów.
Galeria zdjęć przykładowych
Galeria zdjęć przykładowych zmniejszonych do rozmiaru 2000 x 1333 piksele wykonanych obiektywem TTArtisan M 28mm F5.6 zamocowanym poprzez adapter Gabale Close Focus LM-NZ Adapter na aparacie Nikon Z6.
Zdjęcia przykładowe w pełnej rozdzielczości
Galeria zdjęć przykładowych w pełnej rozdzielczości (6000 x 4000 pikseli) wykonanych obiektywem TTArtisan M 28mm F5.6 zamocowanym poprzez adapter Gabale Close Focus LM-NZ Adapter na aparacie Nikon Z6.