Obiektywy TTArtisan
Obiektywy TTArtisan występują w dwóch podstawowych odmianach: dla matryc niepełnoklatkowych (APS-C) oraz pełnoklatkowych (FF -Full Frame). Zazwyczaj testuję je zgodnie z zaprojektowanym przez producenta przeznaczeniem, czyli obiektywy pełnoklatkowe na aparatach z matrycami pełnoklatkowymi a obiektywy kryjące matryce formatu APS-C sprawdzam na aparatach z matrycami niepełnoklatkowymi. Ale czasem awanturniczy duch każe mi zapuścić się w rejony zakazane, by odkryć terra incognita.
W dzisiejszym wpisie wybiorę się w taką podróż w nieznane i sprawdzę co się stanie, gdy założymy trzy obiektywy TTArtisan APS-C na FF. Test dotyczy następujących szkieł w mocowaniu Sony E: TTArtisan 7.5 F2 Fisheye, TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro oraz TTArtisan 50mm F1.2, zakładanych na Sony a7R III. Uprzedzając wyniki eksperymentu powiem, że wnioski dla każdego z tej trójki obiektywów są nieco odmienne, co samo w sobie jest zaskakujące. Czy zatem warto zakładać niepełnoklatkowe obiektywy TTArtisan na pełnoklatkowe korpusy? Czasem zdecydowanie tak, czasem z pewnymi zastrzeżeniami a czasem raczej średnio. Zapraszam do lektury i obejrzenia zdjęć przykładowych.
- Obiektywy TTArtisan
- Obiektywy TTArtisan APS-C
- Obiektyw TTArtisan 7.5 F2 Fisheye
- TTArtisan 7.5 F2 Fisheye: dane techniczne
- TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye na Sony a7R III
- Obiektyw TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro
- TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro: dane techniczne
- TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro na Sony a7R III
- Obiektyw TTArtisan 50mm F1.2
- TTArtisan 50mm F1.2: dane techniczne
- TTArtisan 50mm F1.2 na Sony a7R III
- Wnioski
- Sony a7R IV jako aparat APS-C
- Dostępne mocowania
Obiektywy TTArtisan APS-C
Firma InterFoto.eu oferuje pełną gamę obiektywów TTArtisan. Część z nich to konstrukcje kryjące maksymalnie matryce formatu APS-C oferowane do systemów aparatów z takimi właśnie matrycami oraz z matrycami formatu micro 4/3. Omawiana w niniejszym wpisie trójka takiej optyki była już przez nas testowana na blogu: TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye, TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro, oraz TTArtisan 50mm F1.2. Jak już wspomniałem we wprowadzeniu, tamte testy przeprowadziłem zgodnie z założeniami konstruktorów optyki, czyli na matrycach niepełnoklatkowych. Tym razem cała trójka powędrowała na pełnoklatkowego bezlusterkowca Sony a7R III, czyli została uzyta wbrew ograniczeniami konstrukcji optycznej obiektywów. Jak w przypadku każdej tego typu przygody wyniki są nieprzewidywalne i interesujące. Czy zatem jest sens stosować obiektywy TTArtisan APS-C na FF?
Obiektyw TTArtisan 7.5 F2 Fisheye
TTArtisan 7.5 F2 Fisheye: dane techniczne
Producent | TTArtisan |
Ogniskowa | 7.5mm |
Typ obiektywu | Rybie oko, format APS-C lub mniejszy |
Pole widzenia | 180 stopni (APS-C), 150 stopni (micro 4/3) |
Budowa optyczna | 11 soczewek / 8 grup |
Autofokus | Nie |
Stabilizacja | Nie |
Tryb makro | Nie |
Minimalna odległość ustawiania ostrości | 0,2 m |
Maksymalna skala odwzorowania | – |
Zakres przysłon | f/2-f/11 |
Liczba listków przysłony | 7 |
Waga | 343-370 g |
Długość x średnica | 58 mm x 54 mm |
Średnica mocowania filtrów | Filtr neutralny szary ND1000 wkręcany z tyłu |
Dostępne mocowania | Canon EOS-M Canon RF Fujifilm X Micro 4/3 Nikon Z Leica/Panasonic/Sigma L Sony E |
TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye na Sony a7R III
Aby korzystać z obiektywu TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye w jego podstawowym zasotsowaniu, czyli na matrycy formatu APS-C, należy zdjąć okrągłą nakładkę wraz z wkrecanym deklem przednim. Pozostaje wtedy będącą częścią tubusu tulipanowa osłona przeciwsłoneczna. Obraz zarejestrowany aparatem pełnoklaktowym Sony a7R III w trybie APS-C wygląda wtedy tak:
W trybie pełnoklatkowym obraz z obiektywu na Sony a7R III wygląda nastepująco:
Jak widać obiektyw zdecydowanie nie kryje pełnej klatki a obraz w takiej postaci – z winietami po bokach – wygląda źle. Można z niego ręcznie wykroić odrobinę więcej niż daje obcięcie z góry do formatu APS-C, ale różnica jest na tyle niewielka, że gra nie jest warta świeczki.
Ale estetycznie do zaakceptowania jest obraz wpisany w koło i mając tego świadomość firma TTArtisan dodała wyżej wspomnianą okrągłą nakładkę.
Po wykręceniu z niej dekla przedniego i założeniu na obiektyw uzyskujemy na pełnej klatce obraz kulisty – tu kształ jest docięty do pełnego koła poprzez zastosowanie okrąglej nakładki wprowadającej mechaniczne winietowanie. Ale nadal dostajemy dość szerokie pole widzenia i kulisty kształt, który jest zdecydowanie do przyjęcia.
Podsumowując, stosowanie obiektywu TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye na pełnej klatce ma największy sens z użyciem dodanej przez producenta okrągłej nakładki przycinajacej obrazek do kształtu kulistego.
Galeria zdjęć znajduje się na naszym blogu.
Obiektyw TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro
TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro: dane techniczne
Producent | TTArtisan |
Ogniskowa | 40 mm (ekwiwalent 60 mm na matrycy APS-C lub 80 mm na matrycy micro 4/3) |
Typ obiektywu | Makroobiektyw do matryc formatu APS-C i micro 4/3 |
Pole widzenia | 40 stopni |
Budowa optyczna | 8 soczewek / 7 grup |
Autofokus | Nie |
Stabilizacja | Nie |
Tryb makro | Tak |
Minimalna odległość ustawiania ostrości | 0,17 m |
Maksymalna skala odwzorowania | 1:1 |
Zakres przysłon | F2.8-16 |
Liczba listków przysłony | 11 |
Waga | 371-373 g |
Długość x średnica | 76 mm x 62 mm |
Średnica mocowania filtrów | 52 mm |
Dostępne mocowania | Canon EOS-M Fujifilm X Micro 4/3 Nikon Z Sony E |
TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro na Sony a7R III
TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro mocno winietuje na pełnej klatce w nieskończoności.
Dopiero przy przechodzeniu do zakresu makro winietowanie szybko się zmniejsza i znika całkowicie przy odległości fotografowania 23 cm.
TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro nadaje się do korzystania z całej szerokości matrycy pełnoklatkowej tylko w zakresie makro – od 17 do 23 cm.
Galeria zdjęć znajduje się na naszym blogu.
Obiektyw TTArtisan 50mm F1.2
TTArtisan 50mm F1.2: dane techniczne
Producent | TTArtisan |
Ogniskowa | 50 mm (ekwiwalent 75 mm na matrycy APS-C lub 100 mm na matrycy micro 4/3) |
Typ obiektywu | Obiektyw portretowy do matryc formatu APS-C i micro 4/3 |
Pole widzenia | 33 stopnie |
Budowa optyczna | 7 soczewek / 5 grup |
Autofokus | Nie |
Stabilizacja | Nie |
Tryb makro | Nie |
Minimalna odległość ustawiania ostrości | 0,5 m |
Maksymalna skala odwzorowania | 1:7.5 |
Zakres przysłon | F1.2-16 |
Liczba listków przysłony | 10 |
Waga | 336 g |
Długość x średnica | 60 mm x 62 mm |
Średnica mocowania filtrów | 52 mm |
Dostępne mocowania | Canon EOS-M Fujifilm X Leica/Panasonic/Sigma L Micro 4/3 Nikon Z Sony E |
TTArtisan 50mm F1.2 na Sony a7R III
TTArtisan 50mm F1.2 winietuje wyraźnie w całym zakresie odległości, chociaż efekt jest najbardziej widoczny przy ustawieniu ostrości na nieskonczoność.
WInietowanie zmniejsza się przy przeostrzaniu do minimalnej odległości ustawiania ostrości, czyli 50 cm.
W obrazu pełnoklatkowego można wyciąć znacznie większy obraz bez zwinietowania niż ten zarejestrowany w trybie formatu APS-C.
Galeria zdjęć znajduje się na naszym blogu.
Wnioski
Obiektywy TTArtisan APS-C na FF to eksperyment, którego wyniki są odmienne dla każdego użytego obiektywu. Na pytanie czy korzystanie z obiektywów niepełnoklatkowych TTArtisan na pełnoklatkowym bezlusterkowcu ma sens, odpowiedź brzmi: tak, ale…. Optyki TTArtisan 7.5 F2 Fisheye należy używać na FF z dołączoną okrągłą nakładką. TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro kryje całą szerokość matrycy pełnoklatkowej w zakresie makro i tam jest największy sens go używać. TTArtisan 50mm F1.2 wienietuje zawsze na matrycy pełnoklatkowej, ale i tak można wykroić z zarejestrowanego w takiej kombinacji kadru znacznie większe pole obrazowe niż uzyskamy z automatu w trybie formatu APS-C, szczególnie przy fotografowaniu z niewielkich odległości.
Zatem pamiętając o wyżej wymienionych ograniczeniach, należy wyciągnąć wniosek, że obiektywy TTArtisan APS-C mają sens na FF i dotyczy to każdego systemu w jakim obiektywy są dostepne, a który oferuje aparaty pełnoklatkowe.
Sony a7R IV jako aparat APS-C
Test był przeprowadzony na Sony a7R III z matrycą 42,4 Mpix. Ale trzeba pamiętać, że jest jeszcze Sony a7R IV z matrycą 61,2 Mpix, która w trybie APS-C zapewnia rozdzielczość 26,2 Mpix, czyli więcej niż jakikolwiek bezlusterkowiec Sony z matrycą APS-C. Obiektywy TTArtisan nabierają wtedy dodatkowego sensu: można używać Sony a7R IV z dużymi obiektywami pełnoklatkowymi jako aparatu pełnoklatkowego lub właśnie z takimi małymi obiektywami niepełnoklatkowymi jako aparatu APS-C.
Galeria zdjęć znajduje się na naszym blogu.
Dostępne mocowania
Firma InterFoto.eu jest autoryzowanym wyłącznym dystrybutorem produktów firmy TTArtisan na Polskę. Trzy obiektywy TTArtisan APS-C użyte do tego testu są dostępne w wielu mocowaniach.
Obiektyw TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye jest dostepny w następujących mocowaniach:
Obiektyw TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro jest dostępny w następujących mocowaniach:
Obiektyw TTArtisan 50mm F1.2 jest dostępny w nastepujących mocowaniach: