TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye GFX na Fujifilm GFX 50R: pierwsza rybka z natywnym mocowaniem do średnioformatowego systemu Fujifilm GFX

Jako, że jest ich tylko 300, jak 300 Spartan, zatem liczba sztuk dostępnych w InterFoto.eu obiektywów TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye GFX będzie ograniczona i trzeba się spieszyć żeby zgarnąć jedną z nich, rybek do systemu Fujifilm GFX. Obiektywy firmowe Fujifilm GFX do najtańszych nie należą a „rybiego oka” nie ma wśród nich wcale, więc przystępna cenowo oferta egzotycznej optyki producentów niezależnych, w tym TTArtisan, jest zawsze mile widziana. Przyjrzymy się zatem z czym mamy tutaj do czynienia.

Fujifilm-GFX-50R-TTArtisan-11mm-F2.8-Fisheye
Aparat Fujifilm GFX 50R z obiektywem TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye GFX

TTArtisan 11mm F2.8 to obiektyw, który już dowiódł, że jest unikatowy i oferuje bardzo dobrą relację wartości do ceny. Znowu jest pierwszy: był pierwszym rybim okiem z mocowaniem natywnym Leica M a teraz jest pierwszym rybim okiem z mocowaniem natywnym Fujifilm GFX. Jest to możliwe dzięki temu, że obiektyw w istocie ma pole krycia nieco większe niż pełna klatka, chociaż – jak zobaczymy – nie w pełni kryje całą matrycę średnioformatowych bezlusterkowców Fujifilm. Ale pole krycia jest na tyle duże, że kombinacja obiektywu TTArtisan 11mm F2.8 i aparatów systemu Fujifilm GFX ma jak największy sens.

Jak widać na górnym zdjęciu w powyższej galerii, winietowanie pojawia się z lewej i prawej strony obrazu generowanego przez obiektyw TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye GFX. Po włączeniu w menu aparatu kadrowania 35mm (co po polsku powinno brzmieć: w formacie 135, a przełożone na język obecny oznacza kadr pełnoklatkowy) winietowanie znika. Sprawdziłem też, czy ręczne wycięcie użytecznego pola obrazowego z całego obrazu rzutowanego na matrycę aparatu Fujifilm GFX 50R da więcej pikseli niż wybrane w menu aparatu docięcie do formatu 35mm. Okazuje się że tak, ręcznie można wyciąć nieco więcej z pełnego kadru (przy zachowaniu proporcji boków 3:2) niż w przypadku automatycznego dokadrowania przez aparat w trybie 35mm, ale nie jest to różnica zasadnicza: pełen kadr ma rozdzielczość 8256×5504 pikseli (górne zdjęcie w galerii powyżej); ręcznie docięty kadr ma 7202×4801 piskeli (środkowe zdjęcie w galerii powyżej) a obraz dokadrowany przez aparat w formacie 35mm ma 6768×4512 pikseli (dolne zdjęcie w galerii powyżej).

Fujifilm-GFX-50R-TTArtisan-11mm-F2.8-Fisheye
Aparat Fujifilm GFX 50R z obiektywem TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye GFX

Fizycznie wersja do systemu Fujifilm GFX różni się od poprzednich wersji: usunięto wbudowaną tulipanową osłonę przeciwsłoneczną, bo to ona powodowałaby dodatkowe winietowanie na większej matrycy Fujifilm GFX, no i oczywiście poszerzoną tył obiektywu tak, aby objął większą średnicę mocowania bagentowego, co wiązało się również z poszerzeniem pierścienia przysłon. Wszystko jest to manualne, nie mam żadnych styków przekazujących jakiekolwiek informacje. Tubus jest w pełni metalowy; pierścienie pracują z właściwym połączeniem płynności i oporu. Przysłona jest zmieniana płynnie, bezstopniowo.

Fujifilm GFX 50R TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye Side 2
Aparat Fujifilm GFX 50R z obiektywem TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye GFX

 TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye GFX

Dane techniczne:

ProducentTTArtisan
Ogniskowa11mm
Typ obiektywuRybie oko, format pełnoklatkowy+
Pole widzenia180 stopni
Budowa optyczna11 soczewek / 7 grup
AutofokusNie
StabilizacjaNie
Tryb makroNie
Minimalna odległość ustawiania ostrości0,17 m
Maksymalna skala odwzorowania
Zakres przysłonf/2.8-f/16
Liczba listków przysłony7
Waga518 g
Długość x średnica77 mm x 66 mm
Średnica mocowania filtrów
MocowanieFujifilm GFX
Fujifilm-GFX-50R-TTArtisan-11mm-F2.8-Fisheye
Aparat Fujifilm GFX 50R z obiektywem TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye GFX

Obiektyw został założony na aparat Fujifilm GFX 50R. Gabarytowo sprzęt do siebie świetnie pasuje chociaż TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye GFX wygląda na aparacie Fujifilm GFX 50R bardziej jak optyka standardowa niże ekstremalne rybie oko. Usunięcie z konstrukcji obecnej w modelach z innymi mocowaniami (do mniejszych niż GFX matryc) sprawiło, że nie ma winietowania na górze ani dole kadru, ale krążek krycia jest nieco za mały dla średnioformatowej matrycy i półkoliste zaciemnienia pojawiają się z prawej i lewej strony. Jak już pisałem można albo robić tak zdjęcia i następnie je ręcznie docinać w trakcie edycji albo od razu wybrać w menu aparatu kadrowanie w formacie „35mm”, czyli pełnoklatkowym. Testy pokazały, że ręczne docinanie pozostawia nieco więcej pikseli niż przycięcie „z automatu”, ale nie są to znaczące różnice.

TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye GFX to najnowsze wcielenie lubianego i sprawdzonego już na systemach pełnoklatkowych obiektywu typu rybie oko. Usunięcie wbudowanej osłony przeciwsłonecznej i spore pole krycia pozwoliły na stworzenie wersji dla średnioformatowego systemu Fujifilm GFX. Gwoli ścisłości, matryca Fujifilm GFX to raczej taki mini średni format a TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye GFX nieco na niej winietuje ale i tak jest to jedyna rybka do tego systemu i daje bardzo dobrą jakość przy bardzo niskiej cenie – szczególnie w porównaniu z optyką firmową Fujifilm. Połączenie dużej jasności i bardzo małej minimalnej odległości ustawiania ostrości pozwala nawet uzyskać rozmycie tła za fotografowanym z bliska obiektem głównym. To niezwykła sytuacja, gdy możemy mówić o bokeh obrazka z obiektywu typu „rybie oko”. A bokeh generowane przez TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye GFX jest zdumiewająco przyzwoite jak na obraz z rybki.

Na koniec krótki filmik nakręcony kombinacją Fujifilm GFX 50R i TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye GFX:

Selfie_jarek_brzezinski

Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998-2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996-2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Przez 12 lat był głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.