Wstęp
Obiektyw TTArtisan 50 mm f/1.4 ASPH zadebiutował z bagnetem Leica M, a teraz jest dostępny z mocowaniami dla innych systemów bezlusterkowców: Canon R, Nikon Z, Sigma/Panasonic/Leica L, oraz Sony E. Tydzień temu pojawiła się pierwsza część testu obiektywu TTArtisan 50mm F1.4 ASPH na bezlusterkowcu Nikon Z6. Dzisiaj omówienie walorów optycznych obiektywu i podsumowanie.
Spis treści:
Dystorsja
Obiektyw TTArtisan 50mm F1.4 APSH ma bardzo umiarkowaną dystorsję poduszkowatą, której łatwo pozbyć się w postprodukcji.
Winietowanie
Obiektyw TTArtisan 50 mm f/1,4 ASPH mocno winietuje przy pełnym otworze przysłony, co przekłada się na spadek jasności w rogach obrazu prawie o 3 EV w porównaniu ze środkiem kadru. Przymykanie redukuje problem w pewnym stopniu, ale nawet przy f/8 różnica jasności między środkiem a rogami kadru nadal wynosi nieco powyżej 1 EV.
Winietowanie optyczne
Bardzo jasne obiektywy o niewielkich gabarytach często mają znaczne winietowanie optyczne, objawiające się obcięciem krążków nieostrości do kształtu „kocich oczu” postępującym w miarę zbliżania się do krawędzi obrazu. Pod tym względem Obiektyw TTArtisan 50 mm f/1,4 ASPH zachowuje się przeciętnie – winietowanie optyczne jet zauważalne, ale widziałem sporo gorszych przypadków.
Aberracja chromatyczna
Jeśli chodzi o poprzeczną aberrację chromatyczną, jest jej niewiele w obrazkach generowanych przez obiektyw TTArtisan 50mm F1.4 APSH a jej korekcja w postprodukcji jest bardzo łatwa. Podłużna aberracja chromatyczna pojawia się przy pełnym otworze przysłony i zdjęciach z bliska w formie zielonych obwódek za płaszczyzną ostrości i magentowych przed nią; przymknięcie obiektywu do F2.8 pozwala się jej pozbyć.
Aberracja komatyczna
Koma jest wyraźna do przysłony F2, po czym zmniejsza się aby zniknąć przy F5.6.
Flara i duszki
Szkoda, że w komplecie dostawy obiektywu TTArtisan 50mm F1.4 ASPH nie znalazła się osłona przeciwsłoneczna, bo przy zdjęciach ze źródłem światła lekko poza kadrem widać efekt wewnętrznych odbić światła i sporego spadku kontrastu a przy pełnym otworze przysłony pojawia się także flara, które jednakże znika już po przymknięciu do F2. Natomiast właściwie nie pojawiają się duszki przy zdjęciach ze mocnym źródłem światła w kadrze z więc po niewielkim przymknięciu można spokojnie fotografować “pod słońce.”
Efekt gwiazdki
Pod względem konstrukcji przysłony właściwie każdy obiektyw firmowany przez TTArtisan jest inny. Obiektyw TTArtisan Obiektyw TTArtisan 50mm F1.4 APSH ma przysłonę o 12, niezaokrąglonych listkach, co pozwala uzyskać wyraźny efekt gwiazdki po przymknięciu do F8-F16.
Ostrość
Kompaktowe superjasne obiektywy rzadko nadają się do fotografii pejzażu, czy architektury ze względu na kiepską jakość obrazu na brzegach wynikającą z krzywizny pola. W nieskończoności TTArtisan 50mm 1.4 ASPH jest przy pełnym otworze przysłony nieco miękki nawet w środku kadru a brzegi są słabiutkie, ale środek już przy F2 staje się doby a i brzegi doganiają przy F4 i przy wartościach przysłony F5.6-F8 obiektyw całkiem nieźle sprawdzi się w fotografii krajobrazowej.
Oczywiście krzywizna pola ma niewielkie znaczenie w fotografii portretowej, ale pod tym względem TTArtisan 50mm 1.4 APSH zachowuje się przyzwoicie i chociaż peryferie obrazu są nieco gorsze od środka, nie jest to różnica dramatyczna. Skrócenie minimalnej odległości fotografowania z 0,7 m do 0,5 m w porównaniu do wersji z mocowaniem Leica M jest mile widziane, ale przy minimalnej odległości fotografowania nieco odczuwalny jest brak korekcji poprzez soczewkę szybującą i widać efekt aberracji sferycznej, wobec czego zalecane jest przymknięcie obiektywu w takiej sytuacji do F2.
Bokeh
W przypadku superjasnych obiektywów standardowych, używanych często do portretów czy zdjęć detali przyrodniczych, jakość bokeh odgrywa ważną rolę. W bardzo bliskich odległościach fotografowania, TTArtisan 50mm F1.4 ASPH ma bardzo płynne bokeh natomiast ostrość jest nieco obniżona przy pełnym otworze przysłony z powodu aberracji sferycznej. W typowych odległościach portretowych dla tego typu ogniskowej, czyli około 1,5 metra , obiektyw generuje bardzo wyważoną kombinację ładnego rozmycia, dobrej ostrości oraz wysokiego kontrastu i dotyczy to również scen ze skomplikowanym tłem.
Podsumowanie
Podsumowując, do największych plusów obiektywu TTArtisan 50mm F1.4 ASPH należą niewielkie rozmiary przy wysokiej jakości wykonania i dobrej ergonomii, ładne bokeh, ostrość w kluczowych punktach kadru i typowych dla zamierzonych zastosowań obiektywu odległościach fotografowania, czy też fajny, klasyczny efekt gwiazdki po mocnym przymknięciu. Korekcja winietowania, dystorsji i aberracji chromatycznej są przeciętne, a waga dość duża jak na rozmiary tubusu. Na minus należy zapisać słabą korekcję aberracji komatycznej i odporność na zaświetlenia. Ponadto fajnie byłby dostać w wersjach do bezlusterkowców styki elektryczne do komunikacji z korpusem aparatu.
W sumie jest to bardzo wyważona propozycja dająca dobrą jakość wykonania i mechaniki oraz ergonomię a także ponadprzeciętne walory optyczne przy cenie sporo niższej od wersji z bagnetem Leica M. Biorąc pod uwagę różne obiektywy pełnoklatkowe o ogniskowej 50mm i jasności F1.4, zarówno współczesne, fabrycznie nowe jak i starsze konstrukcje z rynku wtórnego, osoby mające umiejętności i cierpliwość niezbędnę do korzystania z całkowicie manualnej optyki znajdą w TTArtisan 50mm F1.4 ASPH jedną z atrakcyjniejszych propozycji na dzisiejszych rynku.
Galeria zdjęć przykładowych
Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem TTArtisan 50mm F1.4 ASPH na bezlusterkowcu Nikon Z6.
Przykładowy film
Przykładowy film nakręcony aparatem Nikon Z6 i obiektywem TTArtisan 50mm F1.4 ASPH:
Firma InterFoto.eu jest autoryzowanym wyłącznym dystrybutorem produktów firmy TTArtisan na Polskę. Obiektyw TTArtisan 50mm F1.4 ASPH jest dostępny w następujących mocowaniach: